LEREN IN EEN GROENE OMGEVING ALS TWEEDE KANS



Ik heb in mijn jeugd op veel verschillende adressen gewoond en heb al van alles gedaan. Steeds als ik er weer even bovenop kwam of als het even goed met me ging, knalde ik zo weer naar beneden. Dat komt door vroeger. Ik moest altijd knokken, vaak echt. Ik leefde in een omgeving die heel hard tegen elkaar was. Dus ging er van alles mis en had ik voor niets en niemand geduld.

AMBITIE

Voor het eerst in mijn leven heb ik nu een plek waar ik voel dat ik gewaardeerd word, waar mensen gewoon doen en mij dingen laten doen waar ik goed in ben. Ik ben namelijk heel handig met mijn handen. Daarom wil ik verder. Wat ik hier beleef geeft mij de kracht om een normaal leven te leiden. Dat komt omdat ik uitleg krijg hoe dingen moeten. Ik snap dat snel en leer dat anderen. Wij helpen elkaar en in de winkel werk ik met klanten. Als ik hen uitleg hoe onze producten zijn gegroeid en hen ook vertel waarom ik hier werk, dan zie ik dat zij er respect voor hebben. Prachtig toch?

VERDER MET SCHOOL

Op de kwekerij heb ik ook voor het eerst in mijn leven een diploma behaald. Naast mijn zwemdiploma, dat heb ik ook, maar daar had ik vals gespeeld. De kwekerij is voor mij een grote stap vooruit. Er komt voor mij een beter leven en ik kom weer omhoog. Nu ik één diploma heb wil ik meer. Het is goed voor mij om samen te werken. Walter is er altijd heel duidelijk over. Boos wordt hij nooit daardoor heb ik ook meer geduld met anderen. Ja, ik heb eindelijk leren werken en ik wil verder met school.

ZELFRESPECT

Ik ben weer voor mezelf gaan leven. Vroeger dacht ik altijd: ”wat zal een ander van mij denken?” Daar werd ik onrustig van. Dat heb ik niet meer.
DE BOER ALS LEERMEESTER

Je zag hem groeien

``Mensen als John kunnen zo veel meer dan je denkt. Als je maar duidelijk en rustig bent. Vooral op het hebben van verantwoordelijkheid reageren mensen goed. Het is prachtig om te zien hoe John met mij en anderen onze buurtwinkel doet. Alles wat hij geleerd heeft kan hij daar toepassen. Zelfs zijn taal past hij aan. Het MBO diploma was zijn hoogtepunt. Je zag hem groeien. Er komt een tijd dat wij ook hem weer los moeten laten. Zoals wij anderen ook hebben laten uitstromen naar werk of vrijwlligerswerk. Wij leiden dan weer anderen op. Zo is de cirkel rond en blijft ons werk leuk en leerzaam. Ook voor ons zelf.``

DE DOCENT

Verborgen talent

``Wat zo mooi is aan deze mensen, is dat zij heel direct zijn. Vandaag iets leren is ook vandaag toepassen. Theorie en praktijk op één locatie. Dat werkt geweldig. En dan aan het eind natuurlijk de diploma-uitreiking. Wat zij lang niet altijd zelf beseffen is hoe zij in hun werkhouding veranderd zijn. En… mensen als John hebben ook verborgen talenten die naar boven komen. Super toch?``

EFFECTEN

Versterking van wat iemand kan

Leren samenwerken Aansluiting bij interesse Vergroten van betrokkenheid en verantwoordelijkheid Toename sociale- en werknemersvaardigheden Gezag leren aanvaarden Afname van probleemgedrag

CONCLUSIE

Door de echtheid en de diversiteit van de activiteiten, werksoorten en leermogelijkheden op de boerderij kan er vaak worden aangesloten bij de interesse en talenten van de deelnemers. Juist dit is een vruchtbare basis om tot leren te komen.